رایانه و اینترنت

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 13
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 154
بازدید کل : 2477
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1



در زبان انگلیسی «کامپیوتر» به کسی می‌گفتند که محاسبات ریاضی را (بدون ابزارهای کمکی مکانیکی) انجام می‌داد. بر اساس «واژه‌نامه ریشه‌یابی Barnhart Concise» واژه کامپیوتر در سال ۱۶۴۶ به زبان انگلیسی وارد گردید که به معنی «شخصی که محاسبه می‌کند» بوده‌است و سپس از سال ۱۸۹۷ به ماشین‌های محاسبه مکانیکی گفته می‌شد. در هنگام جنگ جهانی دوم «کامپیوتر» به زنان نظامی انگلیسی و آمریکایی که کارشان محاسبه مسیرهای شلیک توپ‌های بزرگ جنگی توسط ابزار مشابهی بود، اشاره می‌کرد.

در اوایل دهه ۵۰ میلادی هنوز اصطلاح ماشین‌ حساب (computing machines) برای معرفی این ماشین‌ها به‌کار می‌رفت. پس از آن عبارت کوتاه‌تر کامپیوتر (computer) به‌جای آن به‌کار گرفته شد. ورود این ماشین به ایران در اوائل دهه ۱۳۴۰ بود و در فارسی از آن زمان به آن «کامپیوتر» می‌گفتند. واژه رایانه در دو دهه اخیر در فارسی رایج شده و به‌تدریج جای «کامپیوتر» را گرفت.


برابر این واژه در زبان‌های دیگر حتما همان واژه زبان انگلیسی نیست. در زبان فرانسوی واژه "ordinateur"، که معادل «سازمان‌ده» یا «ماشین مرتب‌ساز» می‌باشد به‌کار می‌رود. در اسپانیایی "ordenador" با معنایی مشابه استفاده می‌شود، همچنین در دیگر کشورهای اسپانیایی زبان computadora بصورت انگلیسی‌مآبانه‌ای ادا می‌شود. در پرتغالی واژه computador به‌کار می‌رود که از واژه computar گرفته شده و به معنای «محاسبه کردن» می‌باشد. در ایتالیایی واژه "calcolatore" که معنای ماشین حساب بکار می‌رود که بیشتر روی ویژگی حسابگری منطقی آن تاکید دارد. در سوئدی رایانه "dator" خوانده می‌شود که از "data" (داده‌ها) برگرفته شده‌است. به فنلاندی "tietokone" خوانده می‌شود که به معنی «ماشین اطلاعات» می‌باشد. اما در زبان ایسلندی توصیف شاعرانه‌تری بکار می‌رود، «tölva» که واژه‌ایست مرکب و به معنای «زن پیشگوی شمارشگر» می‌باشد. در چینی رایانه «dian nao» یا «مغز برقی» خوانده می‌شود. در انگلیسی واژه‌ها و تعابیر گوناگونی استفاده می‌شود، به‌عنوان مثال دستگاه داده‌پرداز («data processing machine»).
واژه‌ی رایانه از مصدر رایانیدن ساخته شده كه در فارسی میانه به شكلِ rāyēnīdan و به معنای «مرتّب كردن، نظم بخشیدن و سامان دادن» بوده است. این مصدر در زبان فارسی میانه یا همان پهلوی كاربرد فراوانی داشته و مشتق‌های زیادی نیز از آن گرفته شده بوده. در زبان فارسی نو یا همان فارسی (دری) این فعل و مشتق‌هایش به كار نرفته‌اند. برایِ مصدر رایانیدن/ رایاندن در لغتنامه‌ی دهخدا چنین آمده:
رایاندن . [ دَ ] (مص) رهنمائی نمودن به بیرون . هدایت کردن . (ناظم الاطباء). اما در مآخذ دیگر دیده نشد.

و گویا تنها در واژه‌نامه‌ی ناظم‌الاطبّا آمده است.

شكلِ فارسی میانه‌ی این واژه rāyēnīdan بوده و اگر می‌خواسته به فارسی نو برسد به شكل رایانیدن/ رایاندن درمی‌آمده. (بسنجید با واژه‌یِ فارسیِ میانه‌یِ āgāhēnīdan كه در فارسیِ نو آگاهانیدن/ آگاهاندن شده است).

این واژه از ریشه‌یِ فرضیِ ایرانیِ باستانِ –radz* است كه به معنایِ «مرتّب كردن» بوده. این ریشه به‌صورتِ –rad به فارسیِ باستان رسیده و به شكلِ rāy در فارسیِ میانه (پهلوی) به‌كار رفته. از این ریشه ستاك‌هایِ حالِ و واژه‌هایِ زیر در فارسیِ میانه و نو به‌كار رفته‌اند:-ā-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان > -ā-rāy ِفارسی میانه كه در واژه‌یِ آرایشِفارسیِ نو دیده می‌شود.
-pati-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان > -pē-rāy ِفارسی میانه كه در واژه‌یِ پیرایشِفارسیِ نو دیده می‌شود؛ و
-rādz-ta*یِ ایرانیِ باستان > rāst ِفارسی میانه كه در واژه‌یِ راستِفارسیِ نو دیده می‌شود.


این ریشه‌یِ ایرانی از ریشه‌یِ هندواروپاییِ -reĝ* به معنایِ «مرتّب كردن و نظم دادن» آمده است. از این ریشه درهندی rāj-a به معنیِ «هدایت‌كننده، شاه» (یعنی كسی كه نظم می‌دهد)؛
لاتینی rect-us به معنیِ «راست، مستقیم»،
فرانسه di-rect به معنیِ «راست، مستقیم»،
آلمانی richt به معنیِ «راست، مستقیم كردن» و
انگلیسی right به معنیِ «راست، مستقیم، درست»


برجای مانده است.


در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= /e/ در فارسی رسمی ایران و /a/ در فارسی رسمی افغانستان و تاجیكستان) را به ستاكِ حالِ فعل‌ها می‌چسبانند تا نامِ ابزارِ آن فعل‌ها به‌دست آید (البته با این فرمول مشتق‌های ديگری نیز ساخته می‌شود، امّا در اینجا تنها نامِ ابزار مدِّ نظر است)؛ برای نمونه ازمالـ- (یعنی ستاكِ حالِ مالیدن) + -ـه، ماله «ابزار مالیدنِ سیمان و گچِ خیس»
گیر- (یعنی ستاكِ حالِ گرفتن) + -ـه، گیره «ابزار گرفتن»
پوشـ- (یعنی ستاكِ حالِ پوشیدن) + -ـه، پوشه «ابزار پوشیدن» (خود را جایِ كاغذهایی بگذارید كه پوشه را می‌پوشند!)
رسانـ- (یعنی ستاكِ حالِ رساندن) + -ـه، رسانه «ابزار رساندنِ اطّلاعات و برنامه‌هایِ دیداری و شنیداری»


حاصل می‌گردد.

در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= e- یا همان a-) را به ستاكِ حالِ "رایانیدن" یعنی رایانـ- چسبانده‌اند تا نامِ ابزارِ این فعل ساخته شود؛ یعنی "رایانه" به معنایِ «ابزارِ نظم بخشیدن و سازماندهی ( ِ داده‌ها)» است.

احتمال می‌رود كه سازندگان این واژه به واژه‌یِ فرانسویِ این مفهوم، یعنی ordinateurتوجّه داشته‌اند كه در فرانسه از مصدرِ ordre «ترتیب و نظم دادن و سازمان بخشیدن» ساخته شده. به هرحال، معنادهیِ واژه‌یِ رایانه برایِ این دستگاه جامع‌تر و رساتر از كامپیوتر است. یادآور می‌شود كه computerبه معنایِ «حسابگر» است، حال آن‌كه كارِ این دستگاه براستی فراتر از "حساب كردن" است.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:, توسط علی


صفحه كليد
صفحه كليد، متداولترين وسيله ورود اطلاعات در كامپيوتر است عملكرد صفحه كليد مشابه يك كامپيوتر است!
شايد بتوان گفت كه كيبورد جز لاينفك كامپيوتر بوده است گرچه امروزه با مانيتورها حساس به متن و جايگزيني كاربري كيبورد به وسيله ماوس ها به نوعي نقش صفحه كليدها كمرنگتر شده است اما از ابتدا بدو اختراع كامپيوتر صفحه كليد هم به جز جدايي ناپذير كامپيوتر بوده است.
صفحه كليد بعنوان قسمت وروردي كامپيوترها از ابتدا وظيفه درج اطلاعات و ورود ديتا به كامپيوتر را داشته است البته نگارنده اين راهم تاكيد مي كند اولين خروجي مشابه كيبورد امروزي صفحه پانج بوده است، صفحه سوراخ كن كه صفحاتي را بعنوان صفر و يك سوراخ مي نمودند و پس از آن يك پانج خوان وظيفه خواندن اطلاعات را داشت تا وارد حافظه هاي كامپيوتر كند ، استادي تعريف مي كرد در همان سالهاي ابتدايي در دانشگاه آمريكا براي محاسبه مجموع اعداد اول بين 1 تا 100 پس از تحرير اطلاعات به وسيله پانچ و درج در كامپيوتر نزديك به يك روز يعني 24 ساعت جواب را از سيستم دريافت مي نمودند !!! البته در آن زمان خروجي اطلاعات مانيتور يا صفحه نمايشگر نبوده بلكه چاپگرها وظيفه نمايش اطلاعات را برعهده داشتند

انواع صفحه كليد
صفحه كليد شامل مجموعه اي از سوييچ ها است كه به يك ريزپردازنده متصل مي گردند. ريزپردازنده وضعيت هر سوئيچ را هماهنگ و واكنش لازم در خصوص تغيير وضعيت يك سوئيچ را از خود نشان خواهد داد.
صفحه كليدها از بدو استفاده در كامپيوتر، تاكنون كمتر دستخوش تغييراتي شده اند. اغلب تغيرات اعمال شده در رابطه با صفحه كليد، افزودن كليدهائي خاص ، بمنظور انجام خواسته هاي مورد نظر است.

متداولترين نوع صفحه كليدها

متداولترين نوع صفحه كليدها عبارتند از:
- صفحه كليد پيشرفته با ۱۰۱ كليد
- صفحه كليد ويندوزبا ۱۰۴ كليد
- صفحه كليد استاندارد اپل با ۸۲ كليد
- صفحه كليد پيشرفته اپل با ۱۰۸ كليد
- صفحه كليد مخصوص كامپيوترهاي labtop

كامپيوترهاي لپ تاپ داراي صفحه كليدهاي مختص بخود بوده كه آرايش كليدها بر روي آنان با صفحه كليدهاي استاندارد متفاوت است برخي از توليد كنندگان صفحه كليد، كليدهاي خاصي را نسبت به صفحه كليدهاي استاندارد اضافه نموده اند.


كليدهاي صفحه كليد
صفحه كليد داراي چهار نوع كليد متفاوت است :
- كليدهاي مربوط به تايپ
-كليدهاي مربوط به بخش اعداد (Numeric keypad)
-كليدهاي مربوط به توابع عمليات ) خاص(
-كليدهاي كنترلي
-كليدهاي مربوط به تايپ

كليدهاي تايپ بخشي از صفحه كليد را شامل مي گردنند كه بكمك آنها مي توان حروف الفبائي را تايپ نمود. آرايش كليدهاي فوق بر روي صفحه كليد مشابه دستگاههاي تايپ است . همزمان با گسترش استفاده از كامپيوتر در بخش هاي تجاري ضرورت وجود كليدهاي خاص عددي براي بهبود سرعت ورود اطلاعات نيز احساس گرديد، بدين منظوراعداد در صفحه كليدها مورد استفاده قرار گرفت .

كليدهاي مربوط به بخش اعداد (Numeric keypad)

با توجه به اينكه حجم بالائي از اطلاعات بصورت عدد مي باشند ، يك مجموعه با ۱۷ كليد به صفحه كليد اضافه گرديد. آرايش كليدهاي فوق بر روي صفحه كليد مشابه اغلب ماشين هاي حساب است.

كليدهاي مربوط به توابع F1 تا) F12 عمليات خاص(

در سال ۱۹۸۶ شركت IBM صفحه كليد اوليه خود را تغيير و كليدهاي عملياتي و كنترلي را به آن اضافه كرد. كليدهاي عملياتي بصورت يك سطر و در بالاترين قسمت صفحه كليد قرار ميگيرند. با استفاده از نرم افزارهاي كاربردي و يا سيستم عامل مي توان به هر يك از كليدهاي عملياتي مسئوليتي را واگذار نمود.

كليدهاي كنترلي :

كليدهاي كنترلي باعث كنترل مكان نما (Cursor) و صفحه نمايشگر مي باشند. در اين راستا از چهار كليد با فرمت معكوس حرف T بين بخش مربوط به كليدهاي مختص تايپ و بخش عددي صفحه كليد استفاده شده است. با استفاده از كليدهاي فوق كاربران قادر به حركت مكان نما بر روي صفحه نمايشگر خواهند بود. در اغلب نرم افزارها با استفاده از كليدهاي كنترلي كاربران قادر به پرش هائي با گام هاي بلند نيز خواهند بود. اين كليدها شامل موارد زير مي باشد :



- Home
- End
- Insert
- Delete
- Page Up
- Page Down
- Control -Ctrl
- Alternate -Alt
- Escape -Esc

صفحه كليد ويندوز با كليدهاي اضافه:

صفحه كليد ويندوز، كليدهاي اضافه اي را معرفي نمود. كليدهاي Windows يا Start و يك كليد Application نمونه هائي در اين زمينه مي باشند. صفحه كليد هاي اپل اختصاص به سيستم هاي مكينتاش دارد.
صفحه كليد يا Keyboard شامل مجموعه اي از كليد هاست كه چيدمان آنها مانند ماشين تايپ بوده و شما ) كاربر ( را قادر ميسازد، اطلاعات و فرمانهاي دلخواه خود را وارد كامپيوتر كنيد.
مبناي تعريف كاربري كليدهاي صفحه كليد در اين مقاله صفحه كليد استاندارد 104 كليد است بدين معني كه به دليلي كه صفحه كليد امروزي داراي كليدهاي متفاوت زيادي هستند آنها را توضيح نمي دهيم به كاتالوگ مراجعه كنيد در اين گفتار تنها به 104 كليدي مي پردازيم كه درهمه صفحه كليدهاي كامپيوتر مشترك و استاندارد است!!!!

ترتيب كليدها و حروف ها صفحه كليدر چه مبنايي است
ترتيب كليدها و حروف ها بر چه مبنايي است ؟ بهترين حالت براي تايپ و تركيبي مطلوب براي تايپ !!! اما اين گونه نيست !! گفته مي شود ترتيب اعداد و كاراكترها صفحه كليدها بر مبناي بدترين حالت ممكن تنظيم شده است كه مشكلترين حالت كار با صفحه كليد باشد!! چرا؟ اين ريشه تاريخي دارد، استادي مي گفت به دليل تاريخي كليدهاي كيبورد بدترين حالت تنظيم شده است!!! يادتان باشد ترتيب چيدمان صفحه كليد برمبناي دستگاه ماشين تحرير بوده است يعني از كپي چيزي كه در ماشين تحرير بوده به صفحه كليد منتقل شده است !!! در آن زمان به دليل اينكه دستگاه تايپ ، لوازم مكانيكي ماشين تحرير با استحكام پايين بوده است تركيب كليده گونه اي چيده شد كه تايپيستها دستگاه ماشين تحرير با سرعت كمتري تايپ كنند تا دستگاه ديرتر خراب شود!! وقتي صفحه كليد كامپيوتربه عنوان يك قطعه جانبي به كار گرفته شد براي حفظ استاندارد و راحتي كار كاربر با توجه به عادت قبلي و همچنين رعايت استاندارد از استاندار قبلي AQW استفاده كردند ، و به مرور گرچه از نظر استحكام صفحه كليدها مشكلي وجود نداشت بازهم مجبور بودند كه صفحه كليد را در بدترين حالت ممكن بسازند
كيبورد كامپيوتر كه ظاهري مانند ماشين تحرير دارد يعني تركيب و چيدمان كليدهاي ماشين تحرير است ،

كليد چاپ PrtScrn يا Print Screen
در روزهايي كه از سيستم عامل Dos استفاده ميشد، كليد چاپ صفحه همانطوريكه از نامش انتظار ميرفت عمل ميكرد يعني وقتي آنرا فشار ميداديد، يك چاپ از آنچه روي صفحه ميديديد، در پرينتر ظاهر ميشد.
متاسفانه در ويندوز كليد Print Screen اقدام به ارسال تصوير صفحه مانيتور به حافظه كليپ بورد ويندوز ميكند و نه پرينتر لذا با فشار دادن اين كليد، ظاهرا اتفاقي نمي افتد. براي اينكه بتوانيد از اين تصوير صفحه مونيتور استفاده كنيد بايد يك برنامه گرافيكي را باز كنيد و آنگاه تصوير فوق را در آن Paste نماييد. برنامه Paint در ويندوز ميتواند اينكار را بكند. حال ميتوانيد نسبت به چاپ تصوير از اين برنامه گرافيكي اقدام كنيد. در بعضي از كيبوردها لازم است كليد Shift را نگهداريد و بعد كليد Print Screen را بزنيد.

كليدهاي ارقامي( Number keys يا Numeric keys):
مجموعه 17 كليد سمت راست كه روي آنها اعداد و ارقام ( 0 تا 9 ) و چهار علامت اصلي(/-+) رياضي ميباشد (در صورتي كه بطور متناوب با اعمال رياضي و ارقام كار داريد كليد(Num Luck) رامي فشاريد تا چراغ(Num Luck) كه در بالاي همين قسمت صفحه كليد ميباشد روشن شود و اين قسمت كليدها فعال شوند و مانند يك ماشين حساب با آن كار نماييد .

كاركرد كليدهاي ارقامي :
1)ارقام صفر تا نه
2)علامت (-) منها،(?)ضرب،(/)تقسيم،(+) جمع و (.) نشانگر مميز مي باشند.

كليدNum Luck
كه جهت فعال نمودن كليدهاي ارقامي است ( در بالاي صفحه چراغي وجود دارد كه روشن و خاموش بودن آن نشانگر فعال يا غير فعال بودن اين كليدها مي باشد.)

كليد Enter
كليد Enter كه بعد از تايپ اعمالي (داده ها يا اطلاعاتي)جهت اعمال و آمادگي براي دادن اعمال بعدي رفتن به مرحله بعدي و زدن مجّدد آن جهت دريافت حاصل كار(به نوعي معادل علامت مساوي(=) است ) بكار مي رود.

كليدهاي ويرايشي(Text keys يا Edit keys)
مجموعه 13 كليد ويرايش متنها كه در رديف دوم بعد از كليدهاي ارقامي در وسط صفحه قرار دارند.كليدهاي مخصوص ويرايش و كنترل صفحه متن ميباشد


كليد page up
كه صفحه متن را به اندازه يك صفحه نمايشي يا مانيتور به طرف بالاميبرد.

كليد page down
كه صفحه متن را به اندازه يك صفحه نمايشي يا مانيتور به طرف پايين مي آورد.

كليدhome
كليدhome نشانگر را به اول همان خط ميبرد. 5) كليدend نشانگر را به انتهاي همان خط ميبرد. 6)كليد delete با يك بار زدن آن يك حرف سمت راست(انگليسي) نشانگر را حذف مينماييد (يا كلمه يا جمله انتخاب شده را.)

كليد insert
كليد insert جهت قرار دادن كلمه اي يا حرفي (كاراكتري) به جاي حرف يا كلمه ديگري كه انتخاب نموده ايم.

نكته مهم: اين دكمه ها بهمراه كليد Ctrl و Alt و Shift وظايف ديگري به عهده ميگيرند

چهار كليد جهت نما (arrow keys)
چهار كليد جهت نما (arrow keys) كه جهت بالا وپايين،سمت راست و چپ بردن نشانگر ( pointer) در متن (در حالت عادي به اندازه يك كاراكتر ( حرف ) به سمت چپ و راست و يا يك خط به بالا و پائين جابجا مي نمايند ولي بهمراه (فشردن) كليد ctrl كه در روي صفحه اصلي و حروف قرار دارد شامل پرش كلمه ، پاراگراف و صفحه نمايشي مي شوند.) كليدهاي اشاره گر(arrow keys ) شامل موارد و حالتهاي زير هستند
- كليد فلش بالابر در متن اشاره گر را يك خط بالا ميآورد.
- كليد فلش پايين رو در متن اشاره گر را يك خط پايين ميآورد.
- كليد فلش راست بر در متن اشاره گر را يك حرف به سمت راست ميآورد.
- كليد فلش چپ بر در متن اشاره گر را يك حرف به سمت چپ ميآورد.
و اما در قسمت بالاي كليدهاي اشاره اي (arrow keys ) كليد هاي زير قرار دارند.


كي پد عددي و Num Lock
اكثر كيبوردهاي كامپيوتر در منتهي اليه سمت راست خود، يك مجموعه كوچك از كليدها را دارند كه به كي پد عددي يا Numeric Keypad معروف است. اين كي پد مجموعه اي از كليدهاي اعداد را بعلاوه چند كليد اضافي مانند پيكانهاي حركت كرسر، PgDn ، End و غيره دارد. عملكرد كي پد عدي با يك كليد بنام Num Lock تغيير ميكند.
وقتي كليد Num Lock روشن است اين كي پد براي وارد كردن اعداد مصرف ميشود. روشن بودن آن با چراغ كوچكي روي كيبورد مشخص ميشود
اين كي پد مورد علاقه حسابداران است كه ميتوانند به سرعت اعداد را تايپ كنند. وقتي كليد Num Lock خاموش باشد، هر كليد در كي پد عملي را انجام ميدهد كه زير عددها نوشته شده است. مثلا كليدهاي پيكان براي حركت دادن كرسر در صفحه مصرف ميشود. كليدهايي كه با PgUp و Pg Down مشخص شده اند ميتوانند كرسر را يك صفحه به بالا و پايين ببرند. كليدهاي Home و End كرسر را به اول يا آخر يك خط يا سند ميبرند.
كي پد عددي معمولا داراي كليدهاي ديگري هم هست . بعضي از آنها علامتهاي مفيدي هستند مانند نقطه، مميز، علامتهاي مثبت و منفي.

كليد Insert
كليد درج يا Ins بصورت روشن و خاموش عمل ميكند و مشخص ميكند كه آيا كاراكترهاي جديدي كه تايپ ميكنيد روي متون قبلي نوشته شود و يا آنها را كنار زده و لابلاي آنها درج گردد. وقتي كليد Insert را روشن ميكنيد، هر آنچه تايپ نماييد در محل كرسر درج ميگردد و متني كه قبلا موجود بود به سمت راست ميرود. وقتي كليد Insert خاموش است، متن جديدي كه تايپ ميكنيد روي متن قبلي در سمت راست كرسر بازنويسي ميشود. اغلب برنامه ها كليد Insert را خاموش ميكنند. متاسفانه هيچ چراغي براي نشان دادن حالت اين كليد در كيبورد وجود ندارد.

كليد Application
اگر در كيبورد خود كليد ويندوز داريد به احتمال قوي كليد Application هم خواهيد داشت. كه با علامتي مانند نوشته هايي روي كاغذ و يك اشاره گر ماوس روي آن در سمت راست Space bar ديده ميشود. اين كليد مانند دكمه راست ماوس يا همان كليك راست عمل ميكند.

كليد Pause-Break
اين كليد قبلا در برنامه نويسي و ديباگ كردن برنامه ها مصرف داشت و امروزه در كاربرد روزانه مصرف چنداني ندارد. به نوعي باعث توقف موقت نرم افزار مي شود البته بايد برنامه نويس پيش فرض تعريف كند!!

كليد Scroll Lock
كليد Scroll Lock از نوع روشن و خاموش است كه اثر كليدهاي حركت دهنده كرسر يعني پيكان ها را تعريف ميكند. در اكثر برنامه هاي امروزي اثر اين كليد خنثي شده است و زدن آن تاثيري در روند برنامه ندارد. در برنامه هايي كه از اين كليد پشتيباني ميكنند با روشن كردن كليد Scroll Lock ، زدن كليدهاي پيكان باعث ميشود تا كل صفحه حركت كند و كرسر در جاي خود ثابت بماند. وقتي كليد Scroll Lock خاموش باشد، اين كرسر است كه حركت ميكند.




كليد هاي Ctrl, Alt, Shift
قبل از ذكر كاربرد اين سه كليد مهم به چندنكته مهم مشترك در باب آنها مي پردازم :
- اين كليد به كليدهاي تركيبي و ميانبر معروف هستند به اين معنا كه اين كليد به همراه ساير كليدها ديگر مصرف مي شود. و به تنهايي هيچ عملياتي خاصي انجام نمي دهد.
- تركيب اين كليدها اين گونه است اول يك يا دو كليد ميانبر را باهم مي گيرم سپس كليد اصلي ديگر را فشار مي دهيم عمليات مورد نظر انجام مي شود
- در مقالات و حتي راهنما بدين گونه ذكر مي شود CTRl +p بدين معناست كه علامت + در CTRl +P به معناي آنست كه كليد CTRL را نگه داريد، آنگاه كليد P را بزنيد.
- اگر در حاليكه اين كليد را نگه داشته ايد، كليد ديگري را بزنيد، كار تعريف شده براي اين تركيب انجام ميشود. اين عمل بستگي به نرم افزاري ( برنامه) دارد كه در حال اجراي آن هستيد. مثلا در اكثر برنامه هاي ويندوز تركيب CTRL+S سند باز جاري را ذخيره يا Save ميكند
- كليد ميانبر تركيبي مي تواند دوتايي باشد يعني مثلا Shift +Alt +s باهم كار ذخيره جديد يا همان Save as را انجام مي دهد اين تركيبها هم بستگي به پيش فرض نرم افزار دارد يعني هر نرم افزار به گونه ايست، براي كار كليدها تركيبي دو حالته مثل بالا كليد تركيبي Shift و Alt را مي گيريم و بعد s را فشار ميدهيم يادتان باشد گرفتن كليد تركيب به مدت زياد تاثيري ندارد!!! به تنهايي اتفاقي نمي افتد.
- اگر Ctrl + Shift+ Alt را باهم بگيريم چه مي شود؟ در سيستم عامل مانند ويندوز عمل خاموش شدن كامپيوتر يا شات دان يا ShoutDown اتفاق مي افتد و با گرفتن سه كليد باهم كامپيوتر خاموش مي شود امتحان كنيد!!!!
- از هر كدام از كليدهاي تركيبي روي صفحه كليد دو عدد درج شده است و در سمت راست و چپ صفحه كليد مشاهده كنيد ، البته جهت راحتي انجام كار با دو دست ميباشد و كارشان يكسان است.
يك نكته دو كليد كليد Ctrl, Alt, Shift سمت چپ و راست يكي نيستند
اما اين دو كليد هميشه كاركرد يكسان ندارند مثلا CTrl راست همراه با Shift راست در ويندوز را فارسي مي كند اما همين تركيب چپ ويندوز را انگليسي مي كند ، در حالت كلي كليدهاي چپ و راست كاركرد برابر و مشابه دارند اما برخي از پارامترها به اين گونه تعريف مي شوند left Shift +A يعني كليد Shift سمت چپ همراه با كليد F فلان عملكرد را داراست.
كليد CTRL
اين كليد همراه با دو كليد Shift و Alt كليدهاي تركيبي و ميانبر هستند به اين معنا كه اين كليد به همراه ساير كليدها ديگر مصرف ميشود. و به تنهايي هيچ عملياتي خاصي انجام نمي دهد.
يا كليد ctrl در برنامه هاي مختلف (بخصوص برنامه نوشتاري word) براي نمونه چند اعمال زير را دارد: ctrl + x => cut ctrl + c => copy ctrl + v => paste ctrl + z => undo ctrl + o => open ctrl + p => print ctrl + n => new ctrl + a => select all ctrl + s => save 5)
يا كليد ctrl در برنامه هاي مختلف (بخصوص برنامه نوشتاري word) براي نمونه چند اعمال زير را دارد: ctrl + x => cut ctrl + c => copy ctrl + v => paste ctrl + z => undo ctrl + o => open ctrl + p => print ctrl + n => new ctrl + a => select all ctrl + s => save 5)
در پايان مقاله به صورت جدول تفكيكي مطابق با پيش تعريف ويندوز ميانبرها را مثال زديم.
كليد ALT
اين كليد نيز مانند كليد CTRL كليد تركيبي ميانبر است همراه ساير كليدها مصرف ميشود. در اكثر برنامه هاي ويندوز منوهاي بالاي صفحه كه حروف آنها با يك خط در زير آنها مشخص شده با نگهداشتن كليد ALT و زدن آن كليد زير خط دار، منوي مربوطه را باز ميكند. درست مثل اينكه ماوس را روي آن منوي انتخابي برده و كليك كرده ايد. مثلا براي باز كردن منوي File ميتوانيد با ماوس روي نوشته File كليك كنيد و يا ميتوانيد كليد ALT را نگهداشته و همزمان كليد F را بزنيد. مثلا در برنامه ويندوز Alt به همراه كليد F4 پنجره را ميبندد.
كليد shift
اين كليد نيز مانند كليد CTRL كليد تركيبي ميانبر است همراه ساير كليدها مصرف ميشود. در اكثر برنامه هاي تعريف خاصي دارد اما در ويندوز و نرم افزارهاي مرتبط كاربرد مشابه دارد
كليد Shift معمولا در تركيب با يكي از كليدهاي الفبا براي تايپ حروف بزرگ مصرف ميشود. اگر Shift را با يكي از كليدهاي عددي رديف بالاي كيبورد مصرف كنيد، علامتي كه بالاي هر عدد است ظاهر ميشود. از كليد Shift معمولا به عنوان يك ميانبر براي انجام كاري خاص استفاده ميشود. مثلا نگهداشتن كليد Shift و داخل كردن سي دي رام در درايو معرف آنست كه عمل Auto-Run در سي دي انجام نگيرد و سي دي بصورت خودكار اجرا نميشود.
كليد shift جهت تغيير(تبديل) كارهاي صفحه كليد اصلي مي باشد بدين نحو كه در صورت همراه بودن كليد shift بهمراه كليدهاي ديگر آن كليدها كار ديگري را انجام ميدهند.
مثلا به همراه حروف الفبا باعث تغيير حروف كوچك به حروف بزرگ ميشود. و با كليدهايي كه نشانگر دو عمل متفاوت ميباشند باعث فعال شدن عمل ديگر(كه در قسمت بالاي كليد مشخص شده است) ميشود. مثلا كليدهاي رديف اول قسمت بالا بدون shift كاراكترهاي ارقامي(= - 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 `) را تايپ مي نمايند.

ولي به همراه shift كاراكترهاي (+ _ ) ( & ^ % $ # @ ! ~) را به ترتيب وارد مينمايد. بقيه كليدها بدون shift به ترتيب ([ p o I u y t r e w q ; l k j h g f d s a / . , m n b v c x z ) مي باشند اما به همراه shift به حالت زير درميآيند.( } { P O I U Y T R E W Q : L K J H G F D S A | ? > < M N B V C X Z) ضمنا كليد shift در برنامه هاي مختلف مي تواند وظايف ديگري نيز به عهده بگيرد.

نكته: جهت اطلاع افرادي كه به عملكرد كليد shift در برنامه نوشت افزاري(2000) word 97 فارسي نيازمند ميباشند : كليدها از بالا به پايين(از سمت راست به چپ) بدون Shift به ترتيب: = - 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 پ چ ج ح خ ه ع غ ف ق ث ص ض گ ك م ن ت ا ل ب ي س ش ژ / . و ئ د ذ ر ز ط ظ كليدها از بالا به پايين(از سمت راست به چپ) به همراه كليد Shift : + _ ( ) ? ، ^ % $ # @ ! ّ > < ؛ ? ? ‘ إ لإ ء ُ ً َ : / ، ـ آ لأ ى ى ٍ ِ | ؟ . , ’ لآ { } ْ ~

كليد هاي ميانبر صفحه كليد در ويندوز :
كليد هاي ميانبر صفحه كليد ، كليدهايي هستند كه با فشار دادن آنها كار مورد نظر ما انجام ميگيرد كه در حالت معمولي بايد با موس اين كار را انجام دهيم. باز كردن ، بستن ، حركت در منوي شروع ، دسكتاپ ، منوها ، پنجره هاي محاوره اي و صفحه هاي وب و ... . بطور كلي استفاده از ميانبرها كار با كامپيوتر را آسان تر مي كند.

اين هم ميانبر صفحه كليد ويندوز :

ميانبرهاي عمومي صفحه كليد: General keyboard shortcuts

كپي CTRL+C

برش CTRL+X

چسباندن (paste) CTRL+V

Undo CTRL+Z

Redo CTRL+Y

پاك كردن DELETE

پاك كردن آيتم انتخاب شده بدون اينكه به سطل آشغال ويندوز برود
SHIFT+DELETE

كپي كردن آيتم انتخاب شده CTRL while dragging an item

ايجاد ميانبر براي آيتم انتخاب شده CTRL+SHIFT while dragging an item

تغيير نام آيتم انتخاب شده F2

انتقال اشاره گر به ابتداي كلمه بعدي CTRL+RIGHT ARROW

انتقال اشاره گر به ابتداي كلمه قبلي CTRL+LEFT ARROW

انتقال اشاره گر به ابتداي پاراگراف بعدي CTRL+DOWN ARROW

انتقال اشاره گر به ابتداي پاراگراف قبلي CTRL+UP ARROW

Highlight يك بلوك از متن CTRL+SHIFT with any of the arrow keys

انتخاب بيش از يك آيتم در پنجره ، دسكتاپ يا انتخاب متن در يك سند SHIFT with any of the arrow keys

انتخاب همه CTRL+A

جستجو براي فايل يا پوشه F3

نمايش خصوصيات آيتم انتخاب شده ALT+ENTER

بستن آيتم فعال يا خارج شدن از برنامه فعال ALT+F4

نمايش خصوصيات شي انتخاب شده ALT+Enter

باز كردن منوي ميانبر براي پنجره فعال ALT+SPACEBAR

بستن سند فعال در برنامه هايي كه به شما اجازه باز كردن چند سند را ميدهد CTRL+F4

سوئيچ بين آيتم هاي باز شده ALT+TAB

چرخش ميان آيتم هايي كه در گروهي كه باز شده اند ALT+ESC

چرخش ميان عناصر صفحه در پنجره يا دسكتاپ F6

نمايش ليست نوار آدرس در My Computer يا ويندوز اكسپلورر F4

نمايش منوي ميانبر براي آيتم انتخاب شده SHIFT+F10

نمايش منوي سيستم براي پنجره فعال ALT+SPACEBAR

نمايش منوي شروع CTRL+ESC

نمايش منوي متناظر ALT+Underlined letter in a menu name

اجراي دستور متناظر Underlined letter in a command name on an open menu

فعال كردن نوار منو در پنجره فعال F10

باز كردن منوي بعدي در سمت راست يا بازكردن زيرمنو RIGHT ARROW

باز كردن منوي بعدي در سمت چپ يا بستن زيرمنو LEFT ARROW

Refresh كردن پنجره فعال F5

ديدن پوشه بالاتر در My Computer و ويندوز اكسپلورر BACKSPACE

لغو كار جاري ESC

مانع شدن از اجراي خودكار CD SHIFT when you insert a CD into the
CD-ROM drive

ميانبرهاي كادرهاي محاوره اي: Dialog box keyboard shortcuts

حركت به جلو بين تب ها CTRL+TAB

حركت به عقب بين تب ها CTRL+SHIFT+TAB

حركت به جلو بين اختيارات (options) TAB

حركت به عقب بين اختيارات (options) SHIFT+TAB

اجراي دستور يا انتخاب دستور مورد نظر ALT+Underlined letter

اجراي دستور دكمه يا اختيار فعال ENTER


صفحه كليد از نماي نزديك :

پردازنده موجود در يك صفحه كليد ، بمنظور عملكرد صحيح صفحه كليد، مي بايست قادر به شناخت و آگاهي از چندين موضوع باشد. مهمترين اين موضوعات عبارتند از :

آگاهي از موقعيت كليد در ماتريس كليد ها ( مدار ماتريسي )

ميزان جهش ( Bounce ) كليد و نحوه فيلتر نمودن آن

سرعتي كه اطلاعات براي typematics ارسال مي گردند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:, توسط علی

 براي اينکه بتوانيد ايميل هاي خود را توسط outlook express و يا نرم افزارهاي ديگر دريافت کنيد ابتدا بايد : 1- لزوم استفاده از اين نوع برنامه ها را بدانيد. 2- انواع ايميلها را بشناسيد. 3- بدانيد که انواع ايميلها چه ايميل هايي را مي توان با اين برنامه ها دريافت کرد. 4- با تنظيمات اين برنامه هم آشنا مي شويد. 1- لزوم استفاده از برنامه هايي مانند outlook الف- استفاده از اين نوع برنامه ها باعث مي شود که تا حد امکان از هزينه هاي اينترنت شما کاسته شود، چون شما ديگر مجبور نيستيد که موقعي که به اينترنت وصل هستيد به سايت سرويس دهنده ايميل خود( مانند yahoo يا Gmail) برويد و متن ايميل خود را در داخل سايت تايپ کنيد بلکه هر موقعي که خواستيد حتي مواقعي که به اينترنت هم وصل نيستيد. مي توانيد در اين برنامه ها ايميل خود را با امکانات بسيار بيشتري از لحاظ متني تايپ کرده و هر زماني که به اينترنت وصل شديد آنها را بفرستيد علاوه بر آن ايميل هايي را که دريافت مي کنيد مجبور نيستيد که فقط در سايت سرويس دهنده ايميل آنها را مطالعه کنيد بلکه هر وقت که تمايل داشته باشيد مي توانيد به متن ايميل خود دسترسي داشته باشيد. ب – از حجم بسيار زياد آگهي ها و تبليغات درون سايت ها به خصوص سايت هايي مانند yahoo خلاص مي شويد. ج- امنيت ارسال و دريافت ايميل در اين گونه برنامه ها بسيار بالاست. 2- انواع ايميل ها به طور کلي در اينترنت از چهار نوع پروتکل براي ارسال و دريافت ايميل استفاده مي شود: پروتکل هاي (http – imap – pop3) براي دريافت ايميل و پروتکل smtp براي ارسال ايميل. بر همين اساس انواع ايميل ها از لحاظ دريافت به سه دسته تقسيم ميشوند.1- حساب هاي ايميل مبتني بر وب (Http) 2- حساب هاي ايميل pop3 3- حساب هاي ايميل IMAP 2-1 حسابهاي ايميل مبتني بر وب (http) اگر آدرس ايميل شما در yahoo به صورت yourname@yahoo.com است شما از يک حساب ايميل مبتني بر وب استفاده مي کنيد زيرا شما هر بار براي اينکه ايميل بفرستيد يا ايميل هاي خود را دريافت کنيد بايد به سايت yahoo سري بزنيد معايب اين نوع ايميل ها عبارتست از : الف- اين نوع ايميل ها را نمي توان با برنامه هايي مانند outlook دريافت کرد به جز ايميل هاي سايت hotmail اين اواخر هم به نظر مي رسد که ايميل هاي جديدي را که در اين سايت ساخته مي شود را نمي توان با outlook دريافت کرد. ب- اين نوع فرستادن و دريافت ايميل امنيت بسيار پاييني دارد به عنوان مثال اگر شما در يک کافي نت مشغول خواندن و فرستادن ايميل باشيد نفر بعد از شما به سادگي با استفاده از Back و يا اگر حرفه اي تر باشد با استفاده از حافظه پنهان اينترنتي temporary intemet files مي تواند به متن ايميل شما دسترسي پيدا کند. 2-2 حساب هاي ايميل pop3: اينگونه حساب ها به شما اجازه انتقال نامه هاي دريافتي به برنامه هاي کار با ايميل مانند (outlook express ) را مي دهند و ايميل هاي آنها را به راحتي مي توان توسط نرم افزارهاي کار با ايميل دريافت کرد. سايت هاي ارائه دهنده اين نوع حساب هاي ايميل زياد نيستند زيرا هزينه آن براي سايت هاي سرويس دهنده گران تمام شود به عنوان مثال تا چند سال پيش سايت yahoo براي تمام ايميل هايش اين نوع سرويس را ارائه مي کرد اما به خاطر بالا بودن هزينه آن در حال حاضر فقط براي بعضي از شرکت هايي اروپايي نظير انگلستان اين سرويس را ارائه مي کند پس براي اينکه ايميل pop3 ياهو داشته باشيد بايد در سايت منطقه اي yahoo در انگلستان ثبت نام کنيد(http://mail.yahoo.co.uk) به غير از اين سايت منطقه اي yahoo سايت Gmail هم سرويس بسيار عالي از اين نوع حساب ايميل را ارائه مي کند که براي داشتن مي بايست کسي که از آن استفاده مي کند براي شما دعوت نامه ثبت نام بفرستد و در حال حاضر راه ثبت نام ديگري ندارد. 2-3 حساب هاي ايميل IMAP: اين نوع حساب هاي ايميل را مي توان با برنامه هاي نظير outlook ايميل هاي pop3 را به کامپيوتر شما move (منتقل) مي کنند و سپس شما آنها را مي خوانيد در حالي که ايميل هاي IMAP را فقط در محل اصلي شان مي خوانند و MOVE (انتقال) براي اين نوع ايميل ها انجام نمي گيرد. ***طريقه باز کردن يک ايميل POP3 در yahoo و تنظيمات لازم براي دريافت آن و توسط outlook express: وارد سايت http://mail.yahoo.co.uk شويد و از قسمت سمت چپ (sign up free) وارد قسمت ثبت نام ايميل شويد تمامي تنظيمات در اين صندوق الکترونيک همانند ايميل هاي معمولي yahoo است با اين تفاوت که بعد از اتمام کار آدرس ايميل شما به صورت yourname@yahoo.co.uk مي شود، بعد از اتمام مراحل عضويت وارد صندوق ايميل خود شويد در داخل صندوق ايميل در قسمت سمت راست و بالاي صفحه گزينه mail option را کليک کنيد تا وارد قسمت تنظيمات شويد، در قسمت تنظيمات pop access and forwarding را انتخاب کنيد و بعد yes را کليک کنيد و سپس روي finished در انتهاي صفحه بعد کليک کنيد، پس از آن يک صفحه ديگر مي آيد که در اينجا هم بايد به خاطر داشته باشيد که including bulk mail را تيک زده باشيد روي save کليک کنيد و اين صفحه را ببنديد تا اينجا مرحله باز کردن ايميل تمام شد. حال تنظيمات outlook براي دريافت پيام هاي اين ايميل: براي اينکه ايميل هاي خودتان را بتوانيد با outlook دريافت کنيد بايد خود نرم افزار outlook را نيز در دو مرحله تنظيم کنيد: مرحله اول: وارد کردن آدرس ايميل در outlook Outlook را باز کنيد اگر اولين باري باشد که ان را باز ميکنيد به صورت اتوماتيک با ويزارد mail account شويد و در پنجره باز شده وارد قسمت mail شده و دکمه Add را کليک کنيد تا وارد ويزارد به صورت دستي اجرا کنيد. خوب حالا نوبت وارد کردن اطلاعات است در اولين پنجره نام خود را وارد کنيد و next را بزنيد آن را به صورت دستي اجرا کنيد در پنجره بعد آدرس ايميل خود را وارد کنيد توجه داشته باشيد که آدرس ايميل شما به صورت youmame@yahoo.co.uk است و next را کليک کنيد حال به پنجره اي ميرسيد که خيلي ها در مواجهه با آن اشتباه مي کنند . در اين پنجره زير به عنوان my pop3,incoming mail server is a … را انتخاب کنيد و در جعبه incoming mail(pop3/imap/orpop.mail .yahoo.com.http) را تايپ کنيد و سپس در جعبه پاييني in the outgoing mail SMTP ، smtp.mail.yahoo.com را تايپ کنيد و روي next کليک کنيد در پنجره بعدي در جعبه account mail box اي دي(ID) ايميل خود که همان آدرس ايميل شما بدون @yahoo.co.uk است را وارد کنيد و اگر مي خواهيد پسورد شما ذخيره گردد Remember password را تيک زده و در آخر Log on using secure را علامت نزده باقي بگذاريد و finish را کليک کنيد. مرحله دوم: دو تنظيم ديگر را هم بايد انجام دهيد تا نامه هاي شما از صندوق ايميل تان move نشود و در آنجا هم باقي بمانند به اين صورت که از tools وارد accounts شويد و از آنجا وارد mail شده حسابي را که هم اکنون ساخته ايد را انتخاب کرده دوبار روي آن کليک کنيد تا پنجره properties آن باز شود در اينجا وارد قسمت server شده my server requires authentication را تيک بزنيد و در مرحله پاياني در برگه آخري اين پنجره (قسمت Advanced) ، Leave a copy of message no server را تيک بزنيد و ok را کليک کنيد. حال مي توانيد ايميل هاي yahoo خودتان را outlook داشته باشيد. ***طريقه يک حساب ايميل در Gmail و دريافت پيام هاي آن با outlook : Gmail صندوق پستي مجهز به pop3 گوگل است که به تازگي ايجاد شده و فعلا به صورت آزمايشي (Beat ) در اختيار کاربران قرار دارد امکانات بسيار آن همانند ظرفيت بسيار بالا، امکان جستجو در ميان نامه هاي باعث شده که تعداد زيادي از کاربران اينترنت به خصوص در کشور ما به آن روي آوردند. براي باز کردن حساب در Gmail مي بايست شما از طرف يکي از افراد که داراي نوع ايميل هستند دعوت شويد يا به اصطلاح دعوت نامه جي ميل به آدرس ايميل تان فرستاده شود. خب ما فرض مي کنيم اين دعوت نامه توسط يکي از دوستانتان به آدرس ايميل شما در yahoo فرستاده شده. ابتدا شما بايد وارد ايميل خودتان در yahoo شويد و چون سايت هايي مانند yahoo دعوت نامه مربوط به Gmail را در صفحه اصلي inbox خود قرار نمي دهند بايد وارد پوشه bulk که در کنار سمت چپ صندوق پستي شما قرار دارد و کمي پررنگ است شويد. دعوت نامه را که در اين قسمت قرار دارد باز کرده بر روي لينک موجود در ان کلينک کنيد حالا شما صاحب يک ايميل Gmail شده ايد که آن را با outlook هم مي توان دريافت کرد. تنظيمات outlook براي Gmail بسيار راحت است زيرا براي انجام آن ميتوانيد به کمک دانلود يک فايل بسيار کم حجم از خود google و سپس وارد کردن نام خود و آدرس ايميل در آن فايل به طور خودکار outlook را براي دريافت پيام هاي آن آماده کرد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 فروردين 1390برچسب:, توسط علی

گرچه در روزهای نخست ساخت فیلم ها، به صورت صامت و سیاه و سفید بود اما رفته رفته با پیشرفت علم و تکنولوژی این روند سیر صعودی چشمگیری پیدا کرد تا آنجا که امروزه فیلم ها با جلوه های بسیار قدرتمند مخاطبان را جذب خود می کنند و در این میان تولیدکنندگان برای عقب نماندن از این قافله میلیون ها دلار سرمایه گذاری می کنند تا در پوشش جلوه ها و انیمیشن های کامپیوتری، فیلم ها را به خاطراتی ماندگار در ذهن بینندگان تبدیل کنند.

 

بسیاری از ما آرزو داریم به صورت تفریحی و آماتور یک فیلم بسازیم؛ فیلمی که در آن بتوان به راحتی از جلوه های کامپیوتری نیز بهره برد اما برای بسیاری از افراد صرف هزینه های میلیونی امکان پذیر نیست اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که کمپانی های بزرگ به مدد تکنولوژی های روز و نرم افزارهای خاص به راحتی جای کمبود نقدینگی را پر کرده است. ویندوز xp یکی از همین موارد است که این نیاز ما را با ابزار windows movie maker برطرف کرده است. این نرم افزار همراه ویندوز، یک ابزار توانمند و مناسب برای ایجاد، وارد کردن فیلم ها و عکس ها از دوربین، ویرایش و ذخیره فیلم ها و عکس های خانگی به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم شما را با این نرم افزار قوی آشنا کنیم.برای فراخوانی windows movie maker کافی است از منوی start وارد all programs و accessories وارد شده و windows movie maker را انتخاب و به نوعی فعال کنید.قدم اول، انتقال فایل ها اولین چیزی که قبل از آغاز عملیات ویرایش فیلم ها نیاز دارید، انتقال فیلم ها به کامپیوتر است چرا که می خواهیم فیلم هایمان را با استفاده از عکس ها و ویدئوهای کوتاهی که قبلا تهیه کرده ایم، ایجاد کنیم. به همین منظور از دوربین دیجیتالی 2/7 مگاپیکسلی casio exilim ex z 750 استفاده کردیم که می تواند ویدئو و صدا را نیز ضبط کند. عکس هایمان را نیز با فرمت تصویری jpeg به کامپیوتر انتقال دادیم و صدا را نیز با فرمت (audio - video avi) که برای استفاده و کار در نرم افزار moviemaker بسیار آسان و بی دردسر است، در کامپیوتر ذخیره کرده ایم بعد از این نوبت به آن می رسد که فایل ها را به moviemaker وارد کنیم به همین علت در moviemaker یک سند جدید باز کنید و روی پیوند import video که در قسمت capture video واقع در سمت چپ صفحه مانیتور شما قرار گرفته است، کلیک کنید. پس از کلیک import video با استفاده از منوی پایین افتادنی look in واقع در بالای کادر محاوره یی import file به محل ذخیره فایل مورد نظر بروید. هنگامی که فایل را پیدا کردید با کلیک آن را انتخاب کنید . در پایین و سمت چپ کادر محاوره یی، بخش import options حاوی گزینه create clips for video files همراه با یک مربع تیک خورده، وجود دارد که با انتخاب این گزینه هنگام وارد کردن فایل ویدئو، moviemaker آن را برای اضافه کردن افکت ها و جلوه های تصویری به چند بخش کوچک تر تکه تکه خواهد کرد. اگر می خواهید خودتان ویدئو را برش دهید، هنگام وارد کردن آن، گزینهcreate clips for video files را از حالت انتخاب خارج کنید.قدم دوم، ویرایش فیلمممکن است به توانایی ها و امکانات یک برنامه ویرایشگر رایگان که همراه با سیستم عاملی همچون ویندوز ارائه شده باشد، خوشبین و مطمئن نباشید، ولی moviemaker یک ابزار ویرایشگر قوی قابل اطمینان و با قابلیت استفاده و کاربرد بسیار آسان است بنابراین پس از اینکه فیلم تان را به moviemaker وارد کردید، آن را در مدیاپلیر موجود در سمت راست صفحه نمایش تماشا کنید. هنگام نمایش فیلم در مدیاپلیر، نقاطی را که می خواهید فیلم از آنجا برش بخورد و دو تکه شود، انتخاب کنید. با کلیک دکمه split clip فیلم از آن نقطه برش می خورد و تکه بریده شده در قالب یک کلیپ جدید ایجاد می شود. این کلید در قسمت پایین و سمت راست مدیاپلیر قرار دارد وقتی فیلم را در قالب کلیپ های جداگانه تفکیک کردید، گام بعدی، اضافه کردن افکت و جلوه های تصویری است. توجه کنید در پایین صفحه، ردیفی از جعبه های خالی تعبیه شده است. این قسمت storyboard نام دارد که با کلیک کلیپ های مجتمع در قسمت میانی بالای صفحه و کشیدن آنها به سمت جعبه های موجود در storyboard، تکه فیلم ها را به داخل جعبه های مورد نظر هدایت کنید. وقتی کلیپ ها را در جاهای صحیح منظم کردید، می توانید افزودن افکت های تصویری را آغاز کنید.به این نکته توجه داشته باشید که برای ویرایش، دو الگوی اصلی به نام های video effects و video transitions وجود دارد که video effects اصلاحاتی مانند افزایش یا کاهش روشنایی و نور، تغییر رنگ یک کلیپ یا افزایش و کاهش سرعت نمایش فیلم را شامل می شود. روی پیوند view video effects کلیک کنید تا ببینید moviemaker در این بخش چه نمونه ها و امکاناتی را ارائه داده است.اگر خواستید یک تکه کلیپ دیگر را به قسمتی از فیلم تان بچسبانید، کافی است با کلیک و کشیدن کلیپ جدید به محل مناسب، آن را در جای مورد نظر قرار دهید. به طور مشابه، می توانید جلوه های بصری video transitions را در میان دو کلیپ از فیلم قرار دهید. اینها تکنیک ها و جلوه های بصری جالبی برای پایان یک صحنه و آغاز صحنه بعدی هستند که توجه بینندگان را به خود جلب می کنند. کار با video transitions شبیه video effects است. تنها به جای کشیدن یک video transition روی یک کلیپ، باید آن را روی مربع های کوچک میان دو کلیپ در storyboard بکشید و قرار دهید. با کلیک روی effectها و transitionها تمام آنها را دوباره اجرا و بازبینی کنید و سپس روی دکمه play در مدیاپلیر کلیک کنید.قدم سوم، افزودن موسیقی متنیک موسیقی متن مناسب می تواند به جذابیت هر فیلم بزرگ یا حتی فیلم های بسیار کوچکی که از چینش تعدادی تصویر در کنار هم درست شده اند کمک کند که خوشبختانه باید گفت moviemaker به آسانی امکان وارد کردن یک فایل صوتی کامل و مناسب برای فیلم تان را مهیا کرده است. وارد کردن فایل صوتی به طور کلی شبیه وارد کردن فایل های ویدئویی است. کار را با کلیک روی پیوندimport audio or music در قسمت capture video از ستون movie tasks آغاز کنید. سپس از منوی پایین افتادنی look in برای انتخاب موسیقی مورد نظر استفاده کنید. پس از یافتن موسیقی آن را انتخاب و به moviemaker وارد کنید. این فایل موسیقی به انتهای فهرست مجموعه فایل های پروژه اضافه خواهد شد. روی دکمه show timeline کلیک کنید. می توانید از این نما برای دیدن زمان کلی اجرای پروژه و کنترل هماهنگی صدا و تصویر استفاده کنید. اگر می خواهید فایل موسیقی که به moviemaker وارد کرده اید را به فیلم اضافه کنید، کافی است روی فایل موسیقی از میان فایل های پروژه کلیک کنید و آن را به قسمت مربوط به صدا در نوار timeline بکشید. می توانید اندازه زمانی فایل صوتی را نیز با کلیک در قسمت timeline و کشیدن یک لبه موسیقی برای تناسب و هماهنگی با فیلم تنظیم کنید.قدم چهارم، ذخیره فیلممی خواهید مانند هر فایل دیگری فیلم تان را ذخیره کنید؟ برای انجام دادن این کار، در ستون movie tasks واقع در سمت چپ صفحه بخش finish movie را بیابید. moviemaker چند گزینه مختلف برای ذخیره در اختیار شما قرار می دهد، مانند ذخیره فیلم در کامپیوتر یا روی سی دی، امکان فرستادن فیلم به یک دوربین ویدئویی دیجیتال، انتشار در وب یا ارسال به ای میل در قالب یک فایل ضمیمه با کلیک روی پیوند save to my computer، گزینه ذخیره روی کامپیوتر را انتخاب کنید. ویزارد save movie باز خواهد شد. در اولین جعبه متنی، نامی را برای فیلم وارد کنید. در قسمت دوم محل ذخیره فیلم را انتخاب کنید. پس از انتخاب نام و محل ذخیره سازی با کلیک روی next به قسمت انتخاب کیفیت مورد نیاز برای ذخیره فیلم می روید. با انتخاب مقدار پیش فرض windows moviemaker فیلم را با بهترین کیفیت ممکن ذخیره می کند. اگر نگران کمبود فضای روی دیسک سخت برای ذخیره با بهترین کیفیت هستید، می توانید از گزینه های ذخیره سازی دیگر استفاده کنید. همچنین می توانید فیلم را برای پخش روی موبایل ذخیره کنید. بعد از انتخاب متد ذخیره سازی، روی next کلیک کنید. moviemaker فیلم را به فرمت wmv تبدیل و در مکان مشخص شده ذخیره می کند. حتی پس از پایان کامل کار و ذخیره فیلم، این احتمال وجود دارد که فکر و ایده خوبی برای افزودن به فیلم به ذهن تان خطور کند. بنابراین حتما قبل از بستن پروژه، حتما یک نسخه از آن را با پسوند mswmm در مکانی از کامپیوترتان ذخیره کنید. این کار کاملا شبیه ذخیره پروژه های word یا excel است. با انتخاب گزینه save project از منوی file، می توانید نسخه mswmm پروژه را ذخیره کنید. سپس نام و محلی برای ذخیره انتخاب و روی save کلیک کنید. هر گاه خواستید ویدئو یا موسیقی جدیدی به این فیلم اضافه کنید، کافی است فایل mswmm را باز کنید و ویدئوها، موسیقی ها یا جلوه های تصویری جدید را اضافه کنید.آخرین قدمwindows moviemaker یک راه مناسب برای انتقال فیلم های خانگی به کامپیوتر و افزودن جلوه های تصویری و ویرایش فیلم ها است. در این نرم افزار فایل های صوتی و تصویری به آسانی به محیط کاری نرم افزار وارد می شوند و نرم افزار جلوه های بصری فراوان و متنوعی را برای افزودن به فیلم و جلب توجه بیشتر مخاطبان در اختیار کاربر قرار می دهد. به هر حال اگر در جست وجوی یک برنامه ویرایشگر با کاربرد آسان برای زیباتر کردن ویدئوهای خانگی خود هستید، رویwindows moviemaker به عنوان یک گزینه خوب حساب کنید.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 فروردين 1390برچسب:, توسط علی

به طور معمول تصاویر و عکس‌های اسکن شده و یا تصاویری که توسط دوربین‌های دیجیتال تهیه می‌شوند از حجم بالایی برخوردارند و برای ارسال با ایمیل یا منتشر کردن در وب سایت‌ها زمان مناسب نیستند.

 

برای اینکه بتوانیم حجم یک عکس را بدون اینکه در کیفیت آن تغییر محسوسی رخ دهد کم کنیم، باید از یکی از نرم افزارهای گرافیکی استفاده کنیم که  یکی از معروفترین آنها نرم افزار پر کاربرد و قدرتمند فتوشاپ است .

اولین نکته: آنچه در ابتدا در حجم تصاویر اهمیت زیادی دارد ، فرمت آنهاست، برای مثال فرمت ها Tiff و Psd حجم بسیار بالائی دارند ولی فرمت هائی مثل Gif و Jpg کمترین حجم را دارند. پس مهم ترین کار تغییر فرمت تصاویر است.

نکته دوم: دقت تصویر می باشد. برای این که کیفیت عکس هنگام چاپ مناسب باشد، دقت آن حداقل باید برابر 300 نقطه در اینچ باشد، ولی برای مشاهده تصویر روی مانیتور دقت 72 نقطه در اینچ کافی است . تصویر را در فتوشاپ باز می کنیم. اولین کار این است که دقت تصویر را پائین بیاورید.

 

برای این کار در برنامه فتوشاپ از منوی Image  گزینه Image Size را انتخاب کرده در کادر Document Size عدد Resolution را به 72 پیکسل تغییر می دهیم.

 

(این کار به میزان زیادی حجم عکس را کاهش می دهد)

در قدم بعدی می توان ابعاد عکس را کوچک کنیم در همین کادر مقدار عرض را 13 و طول را 18 قرار می دهیم

حال از منوی فایل گزینه  Save for web را انتخاب می کنیم.

.

 

در بخش Settings فرمت Jpg و کیفیت Medium را انتخاب می کنیم.

 

 


در بخش پائین نیز حجم عکس با کیفیت کنونی نشان داده می شود. دکمه Save را کلیک کنید، مکان ذخیره سازی و نام عکس را مشخص کرده و باز هم Save را کلیک کنید. میبینید که
حجم عکس نهائی، اختلاف زیادی با عکس اصلی دارد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 23 فروردين 1390برچسب:, توسط علی

مرورگرهای اینترنتی امروزی ، با برعهده گرفتن بسیاری از وظایف ما ، کارهایمان را تا حد زیادی آسان کرده اند. شاید هم این همه امکانات ما را تنبل کرده باشد اما شخصا از این که مرورگر اینترنتی ام با قابلیت هایش تجربه وبگردی ام را راحت تر و دلنشین تر کرده است خیلی خوشحالم.
یکی از امکاناتی که امروزه در تمام مرورگرهای اینترنتی وجود دارد قسمت مدیریت رمزهای کاربری مربوط به سایت های مختلف است. دیگر شما نیاز ندارید تا نام و رمزهای کاربری خود را همیشه به یاد داشته باشید چراکه مرورگر اینترنتی شما این کار را به خوبی انجام می دهد. خیلی از ما هم با کمک همین ویژگی رمزهای عبور خود را دیگر به خاطر نمی سپاریم یا عملا با وجود این همه سایت که در آنها عضو هستیم حفظ کردن تمامشان کاری غیرممکن به نظر می رسد. اما آیا تابحال با خود فکر کرده اید که در صورتی که نرم افزار شما دچار خرابی ناگهانی شود یا مشکلی سخت افزاری برای کامپیوتر پیش بیاید چه خواهید کرد ؟ به هر حال نام کاربری و رمزهای عبور شما هویت اینترنتی شما را می سازد و باید فکری برای آن روز بکنید. 

در این نوشته ابزارهایی برای بازگردانی یا تهیه نسخه پشتیبان برای سه مرورگر فایرفاکس ، اینترنت اکسپلورر و گوگل کروم معرفی می شود:

۱- موزیلا فایرفاکس :
برای تهیه نسخه پشتیبان به راحتی می توانید از افزونه Password Exporter استفاده کنید. به عنوان یک راه حل جایگزین به شما ابزار کوچک PasswordFox را پیشنهاد می کنیم. این برنامه کوچک بدون نیاز به نصب یا هرگونه فایل DLL اضافی است و به شما اجازه می دهد تا نام کاربری و رمزهای عبور ذخیره شده در فایرفاکس را مشاهده کنید. با انتخاب اطلاعات کاربری مورد نظرتان (یا همه آنها) به راحتی می توانید از آنها با فرمت txt ، csv ، html و یا xml بکاپ بگیرید.

 

۲- اینترنت اکسپلورر :
برای اینترنت اکسپلورر نرم افزارهای زیادی ساخته شده که کار نمایش رمزهای عبور را انجام می دهند. OEM Password recovery و IE PassView دو نمونه از این دسته برنامه ها هستند که رایگان می باشند. IE PassView ابزار کوچکی ست که کلیه نسخه های اینترنت اکسپلورر از IE4.0 تا حتی نسخه بتای IE8.0 را پشتیبانی می کند.

 

 

۳- گوگل کروم:
مدت زمان زیادی نیست که Google ، مرورگر اینترنتی خود را عرضه کرده است و هنوز این نرم افزار به یک نسخه پایدار نرسیده و در حال تست است. اما استقبال بسیاری که از آن شد باعث گشت تا خیلی زود برنامه نویسان به فکر نوشتن نرم افزارهایی برای کاربران این مرورگر کنند. خوشبختانه شرکت nirsoft ، نرم افزاری برای ذخیره و بازیابی اطلاعات کاربری کروم ساخته است که می توانید آن را از این آدرس دریافت کنید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 فروردين 1390برچسب:, توسط علی

 

برای رسیدن به properties کافیست Alt را نگه داشته و روی فایل مورد نظر دوبار کلیک کنید. 2- کلید Alt در هر پنجره ای ، با یک فشار منوهای پنجره را فعال می کند و با ترکیب آن با هر کدام از حروف منوها، که زیر آن خط کشیده شده است، پنجره مربوط به آن منو را باز میکند. 3- در مرورگر اینترنت اینترنت اکسپلورر ، ترکیب Alt و End شما را به آخرین صفحه ای که مشاهده کرده اید ،خواهد برد. 4- در مرورگر اینترنت اینترنت اکسپلورر، ترکیب Alt با یکی از دو کلید جهت راست و چپ ،عمل Back و Forward را انجام می دهد. 5- با ترکیب Alt و Tab شما می توانید به سهولت پنجره های فعال ویندوز را جابه جا کنید .  

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:, توسط علی

مشاهده تمام اطلاعات ویندوز با تایپ یک عبارت


اگر می خواهید تمام اطلاعات ویندوزتان را تنها با تایپ یک عبارت مشاهده کنید پس بشتابید:
1.از منوی
Start فرمان Run را اجرا کرده و در خط فرمان آن این فرمان را تایپ کنید :
Netsh    diag     gui   البته با یک فاصله بین هر حرفی که جدا شده در اینجا می بینید و با حروف بزرگ تایپ شود.
2.با زدن
ok پنجره ای باز میشود که بر روی گزینه >scan you system   کلیک می کنیم سپس چند لحظه صبر می کنیم.
خواهید دید که تمامی اطلاعات سیستم ویندوز برای شما نمایش داده می شود.با کلیک بر روی گزینه
save to file… می توان این اطلاعات را در قالب یک فایل html ذخیره نموده و برای آن به آدرس زیر بروید:
C:WINDOWSpchealthhelpctrSystemNetDiag 

 

 

تغییر نام دسته جمعی فایل ها


اگر خواستید تعدادی از فایلها و شاخه ها را در یک لحظه و همزمان تغییر نام دهید:
1.فایل هایی را که می خواهید تغییر نام دهید انتخاب کنید.
2.بر روی یکی از فایلها کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده گزینه 
Rename را انتخاب نمایید.

3.نام دلخواه خود را تایپ کنید و در فضای خالی کلیک کنید.
مشاهده خواهید کردکه ویندوزبصورت اتوماتیک و به ترتیب بعد از نام تایپ شده در داخل پرانتز از شماره یک شروع به شماره گذاری می کند.

 

 

بستن خودکار تمام پنجره های باز


برای بستن تمام پنجره ها با یکدیگر دو روش وجود دارد:
1.هنگام بستن یک پنجره کلید
shift را پایین نگه دارید.
2.همزمان کلید های Alt+Shift+F4 را بگیرید.

ساختن شاخه و فایل بدون نام(روش اول)


برای ساختن شاخه و فایل بدون نام ابتدا:
1.بعد از انتخاب فایل یا پوشه مورد نظر کلیک راست نموده و گزینه
Rename را انتخاب کنید.
2.حال بجای دادن نام کلید
Alt را یایین نگه دارید و عدد 255  را تایپ کنید.
3.ر یک فضای بیرون از کادر کلیک کنید یا
Enter از صفحه کلید را بزنید  تا بدون اسم شود.

 

 

ساخت شاخه و فایل بدون نام (روش دوم)


1.بعد از انتخاب فایل یا پوشه روی پوشه کلیک راست نموده و گزینه Rename را انتخاب کنید.
2.حال به جای نام کلید
Alt را پایین نگه داشته و عدد 0160 را تایپ کرده و سپس کلید Alt را رها کنید.
3.در نقطه خالی بیون از پوشه یا فایل کلیک کرده تا نام فایل بدون اسم شود

 

 

با موس تایپ کنید!


اگر نمی خواهید ویا نمی توانید با صفحه کلید تایپ کنید وبا موس بد جوری عادت کرده اید:
1.از منوی
Start گزینه Run را کلیک کنید و فرمان osk را تایپ کنید و Enter را بزنید.
2.حال با صفحه کلید مجازی ویندوز تایپ کنید
*

 

 

عکس گرفتن از فیلم با نرم افزار windows media player


از فیلم در حال پخش یا متوقف شده میتوان عکس گرفت برای ایکار ابتدا:
1.در هنگام پخش کلید ترکیبی
Ctrl +I را بزنید.
2.با دادن نام وآدرس دلخواه از صحنه در حال پخش عکس بگیرید

 

 

در کنار ساعت خود متن دلخواه خود را بنویسید


در کنار ساعت خود در پایین نوار ابزار می توانید متن دلخواه خود را قرار دهید.برای اینکا ابتدا:
1.از منوی
Start گزینه Run را زده و فرمان Regedit را تایپ کرده OK را بزنید تا وارد رجیستری شوید.
2.آدرس زیر را به دقت دنبال کنید:
HEKY_CURRENT_USERControl panelInternational
3.در پنجره سمت راست به دنبال آیکن
S1159 برای صبح ها و S2359 برای بعدازظهرها در هر کدام نوشته دلخواه خود را بنویسید

 

 

تغییر نام سطل بازیافت (Recycle bin )


1.از منوی Start گزینه Run را زده و فرمان Regedit راتایپ کرده وOk را بزنید تا وارد ریجیستری شوید.
2.کلید
F3 را بزنید و در قسمت find what عبارت Recycle bin را تایپ کنید و find next را بزنید تا گزینهٔ @c:windows... راپیدا کنید.(بعد از وارد کردن وپیدا نشدن f3 را مجدد بفشاری تا این گزینه پیدا شود.)
3.بعد از پیدا کردن این گزینه بر روی آن دو بار کلیک کنید تا باز شود و در پنجره ظاهر شده نام دلخواه خود را بنویسید

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:, توسط علی

با عرض سلام


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 فروردين 1390برچسب:, توسط علی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :